jueves, 26 de abril de 2007

Les meues experiències preferides son...

Hola de nou! He vist a la llista moltes experiències interessants que es poden fer a l'aula d'infantil, però les tres que més m'han agradat són:
* El nostre cos
·Objectius:
- Aprendre a associar imatges parcialitzades amb el seu conjunt corresponent.
- Relacionar el so amb la seva imatge corresponent.
·Materials:
- Programa Clic.
- Material de suport del programa:
·Com treballen?
Elaboren propostes amb el programa Clic per a que les treballen els alumnes com a reforç o motivació de continguts que s'han desenvolupat a l'aula ( en aquest cas, les parts del cos i l'ubicació del seu nom). Hi ha un primer nivell d'activitats del tipus trencaclosques que partint d'una mateixa imatge podem generar activitats amb diferents nivells de dificultat. Es tracta d'una activitat tècnicament molt senzilla i que podem realitzar a partir de qualsevol imatge del tema que estiguem treballant.
* Fantasia a la classe
·Objectius:
- Produir missatges audiovisuals senzills utilitzant diferents mitjans (foto, transparència, etc.).
- Aprendre a mirar objectes des de diferents punts de vista i des de diferents distàncies.
- Aprendre a produir imatges fixes que mostrin objectes i persones des de diferents punts de vista i distàncies.
- Començar a diferenciar entre el món real i les imatges que el volen representar.
·Materials:
- Càmera fotogràfica Polaroid.
- Ordinador.
- Impresora.
- Fulls de colors.
·Com treballen?
Els van explicar que aniríen a fer un llibre amb fotografies de les coses de la classe, però serien fotografies divertides! També hi escriuríen els noms d'aquestes coses. I una vegada fet, el podríen ensenyar a tots els nens i nenes de l'escola i després, als pares.

Havíen de fer fotografies a coses de la classe, però d'una manera divertida.
Van presentar unes sèries de fotografies de coses, però eren vistes com normalment ells no les dibuixaven. També van agafar diferents objectes i van intentar col·locar-los de diferents formes.
Cadascú va pensar en un objecte. Cada nen/a tenia un objecte diferent. Ara havíen de buscar en quina posició l'havíen de posar. Després d'una estona d'experimentació tothom sabia com seria la seva fotografia.

Van recordar com funcionava la càmera digital, utilitzada per nosaltres i per ells/es mateixos/es per fotografiar festes, sortides, activitats puntuals...
Els van explicar que hi havia diferents tipus de càmeres. Les van veure i van explicar-los els seus avantatges i desavantatges.
Els van dir que les seves les faríen amb una Polaroid. Les Polaroid són unes màquines fotogràfiques que van estar de moda en els anys 80 i que tenen la particularitat de revelar la fotografia a l'instant.
Cada nen/a va fer la seva foto. Alguns van haver-la de repetir, ja que no era del seu gust o bé tenia algun problema tècnic.
Després van anar a l'aula d'informàtica per escriure les paraules de les coses que havien fotografiat.
Per fer-ho més extraordinari, aquesta vegada la impressió seria de color.

Ja tenien les fotografies i les paraules. Comencen a fer el llibre. Enganxen les fotografies i les paraules en fulls de colors. Veien que quedaria millor que taparen les fotografies, perquè fos més divertit! Cadascú pensa on podia guardar l'objecte de la seva fotografia. Fan un dibuix, però decideixen buscar un dibuix a l'ordinador i després decorar-lo amb un collage.
Una vegada està feta la composició, van fer entendre als infants que per tal de conservar més bé el llibre era necessari plastificar cada full. Van mostrar altre material que tenen habitualment penjat a la classe i que està plastificat. Els van fer tocar un full sense plastificar i una altre plastificat per tal que es veiés més clarament la diferència.
Es van dirigir a la sala on hi havia la màquina de plastificar i van poder observar tot el procés. Van tocar la màquina quan es va escalfar, van observar la llumeta que ens avisava que la màquina ja estava preparada per ser utilitzada, van mostrar com era el plàstic que posava, com s'havia de col·locar per tal que no s'arrugués, com es ficava cada full per la màquina, com sortia…Van explicar també que la calor de la màquina feia que el plàstic s'enganxés com si fos cola.

Una vegada plastificats, els fulls s'havien tornat més durs i gruixuts. Per ajuntar-los, els van demostrar que amb una grapadora (que ja havien vist utilitzar en d'altres ocasions) no era possible. Els van explicar que hi havia unes màquines que podien ajuntar els fulls molt fàcilment amb una espiral, com els d'una llibreta que els vam mostrar. Però aquesta màquina no estava a l'escola i s'hauria d'emportar tots els fulls a un lloc on feien aquest tipus de coses.

A l'endemà el llibre ja estava perfectament enquadernat.

*Proporcions i personatges
·Objectius:
- Aprendre a elaborar petits missatges utilitzant mitjans diferents.
- Iniciar-se en el llenguatge del còmic: espai i personatges.
- Saber narrar una història mitjançant la utilització d'imatges fixes seqüencials: còmic.
- Aprendre a produir imatges fixes que representin objectes i persones vistes des de diferents distàncies: planificació.
- Assolir els conceptes bàsics de proporcionalitat en relació a l'espai.
·Materials:
- Paper, llapis i tisores.
- Magnetoscopi i TV.
- Vídeo El còmic. Col·lecció "Els audiovisuals a l'aula". Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament.
·Com treballen?
L'activitat s'inicia donant als alumnes un full normal de foli. A continuació se'ls hi fa una petita sessió de papiroflèxia, ja que han de doblegar-ho quatre cops seguits. Un cop realitzada aquesta feina, els nens i nenes s'han de pensar "un personatge" amb el qual després construiran una història en una tira còmica.

L'única consigna que se'ls hi dóna és que el personatge pot ser de qualsevol tipus: objecte, animal, persona, etc., però que una vegada "pensat" ja no el podran canviar. A continuació, quan ja tenen el personatge pensat, se'ls demana que el dibuixin en el full doblegat prèviament, tants cops com plans tinguin (són cinc) complint una nova consigna, el personatge ha d'ocupar tot l'espai. Una vegada realitzats tots els dibuixos es pot realitzar un treball oral dels resultats obtinguts.
Cal que els alumnes "entenguen" la necessitat de fer els personatges proporcionals a l'espai de què disposen, que a la vegada és la vinyeta en la qual volem explicar un tros d'història en concret. Aquesta activitat la podem realitzar tants cops com sigui necessari perquè els alumnes assoleixin els objectius marcats. La podem anar "complicant" i demanar que a més del personatge, han de fer un fons, o bé diversos personatges però més o menys lluny del protagonista. Una vegada realitzades totes aquestes activitats i d'altres que complementen aspectes, com l'expressivitat de la cara, o representació dels moviments, és quan podem demanar als nens i nenes que realitzen les seves tires còmiques i nosaltres i ells mateixos, quedarem satisfactòriament sorpresos dels resultats.
Vos convide a mirar totes les experiències, val la pena!

No hay comentarios: